De verkeeshinder door de werkzaamheden aan de Utrechtsebaan vallen mee. De extra reistijd voor weggebruikers op alle omleidingswegen in Den Haag is zoals verwacht, laat de gemeente weten. "In veel gevallen is de extra reistijd zelfs lager dan de verkeerssituatie voor corona."
Daarnaast valt op dat de meeste automobilisten ervoor kiezen om gebruik te maken van de Rotterdamsebaan om de stad te verlaten. Het verkeer dat in de eerste week tijdens de spits gebruikmaakte van de Victory Boogie Woogietunnel deed er gemiddeld korter over dan het verkeer dat via de N14 en N44 reed.
Nu de Utrechtsebaan de stad uit is afgesloten, wordt de Rotterdamsebaan door ruim 40 procent van alle automobilisten gekozen om de stad te verlaten. Op de drukste momenten gaat het om 3,700 voertuigen per uur die de stad verlaten.
Opvallend is dat veel automobilisten er nu ook voor kiezen om de stad in te rijden via de Rotterdamsebaan. Ondanks dat ze Den Haag nog altijd kan bereiken via de Utrechtsebaan, kiezen zij ook dan voor de Rotterdamsebaan. Dit is vooral zichtbaar tijdens de avondspits, waar het aantal automobilisten opliep tot ruim 3.500 voertuigen per uur. Dat komt neer op een stijging van 5 procent.
Op de drukste momenten maken nu ruim 5.000 voertuigen per uur gebruik van de Utrechtsebaan om Den Haag in te komen. Vóór corona waren dat er 7.000. Niet alleen is deze daling het gevolg van de werkzaamheden, maar ook doordat onder andere meer mensen thuiswerken.
Weekendafsluitingen
De komende periode volgen er maximaal vier weekenden waarin de Utrechtsebaan in beide richtingen is afgesloten. Dan zijn ook toe- en afrit 3 ‘Bezuidenhout’ dicht en de aansluiting van de A4 op de A12 vanuit Rotterdam. Afgezien van de vrijdag- en maandagnacht is de A12 dan wel bereikbaar tot en met toe- en afrit 4. Het gaat om de volgende weekenden: 29 en 30 januari, 5 en 6 februari, 12 en 13 februari en 19 en 20 februari (reserveweekend).